Οι δυναμικές φωνές των Ελληνίδων συγγραφέων

Πέντε δυναμικές φωνές συγγραφέων Facebook Twitter
0

Ρέα Γαλανάκη

Πού ζει ο λύκος;
Εκδόσεις Καστανιώτη

Ρέα Γαλανάκη, Πού ζει ο λύκος; Καστανιώτης
Ρέα Γαλανάκη, Πού ζει ο λύκος;. Κυκλοφορεί σύντομα από τις εκδόσεις Καστανιώτη

Πενήντα χρόνια μετά την κρίσιμη περίοδο στην οποία αναφέρεται, το εξαντλημένο για δεκαετίες βιβλίο είναι εύλογο να αφιερώνεται «στις παρέες από το ’67 ως το ’74» και να συνοδεύεται από ένα «υστερόγραφο» επιβεβλημένο από την άρτι βραβευθείσα με το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Γραμμάτων συγγραφέα ως ένα δοκίμιο βαθιάς συνειδητοποίησης και αναστοχασμού για την επάρατο επταετία. Η εμπλουτισμένη από τα συγκεκριμένα συνοδευτικά κείμενα επανέκδοση δεν ταυτίζεται τυχαία με την επέτειο των πενήντα χρόνων απρόσκοπτης δημοκρατικής διακυβέρνησης σε μια χώρα που επιδόθηκε με μανία στην αναζήτηση της ιδανικής ταυτότητας και σήμερα δείχνει να διάγει την πλέον κρίσιμη και μάλλον αδιέξοδη ιδεολογικά και πολιτικά περίοδό της. Όπως υπογραμμίζει σχετικά η συγγραφέας: «Ένα προσωπικό υστερόγραφο ιχνηλατεί τη συμμετοχή μου στα γεγονότα που έζησα – στην Ιστορία με άλλα λόγια, καθώς αυτονομείται πλέον από το βίωμα, ξεχνιέται από τους περισσότερους, μα συνεχίζει να απαιτεί την ενσυναίσθηση, την ταπεινοφροσύνη, την περίσκεψή μας.

Το “Πού ζει ο λύκος” μοιάζει έτσι, μέσα από το μεταφορικό του ερώτημα, να ακούγεται ακόμα πιο καίριο και επιβεβλημένο σήμερα όσο ποτέ». Πρόκειται για ένα από τα πρώτα συγγραφικά εγχειρήματα της Ρέας Γαλανάκη, η οποία, γράφοντας και εκδίδοντας παράλληλα ποιητικές συλλογές, αναζητούσε, αρυόμενη, πάντα μέσα από το αλληγορικό γλωσσικό οπλοστάσιο των μύθων, την καίρια συμβολική έκφραση για τα γεγονότα που στοίχειωναν όχι μόνο την ίδια αλλά ολόκληρη τη γενιά της. Άλλωστε η απεύθυνσή της ήταν πάντοτε συλλογική, ακόμα και όταν επικαλούνταν, με σεφερικό τρόπο, απόντες και γεγονότα που σημάδεψαν ανεξίτηλα ανθρώπους και ψυχές. «Το γένος μου άνυμφη πηγή αιμάτων. Οι φίλοι μόνο ανοίγουν το κλουβί του μύθου και πετάνε», έγραφε χαρακτηριστικά σε μία από τις πρώτες ποιητικές της συλλογές, «Τα ορυκτά».

Έλσα Κορνέτη

Δωμάτια με δόντια και άλλες κοφτερές ιστορίες
Εκδόσεις Μελάνι

ΚΟΡΝΈΤΗ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Έλσα Κορνέτη, Δωμάτια με δόντια και άλλες κοφτερές ιστορίες, εκδ. Μελάνι

Κάθε βιβλίο της Έλσας Κορνέτη αποδεικνύει ότι είναι μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς των ημερών μας. Η γραφή της ακροβατεί ανάμεσα στα διαφορετικά είδη, αποτυπώνοντας εικόνες που αναδεικνύουν τη δύναμη της μεταφοράς και το ασφυκτικό αίσθημα των καιρών μας. Τα μοντερνιστικά δείγματα των πρώτων ποιητικών συλλογών της ποιήτριας και συγγραφέως δείχνουν να έχουν πλέον μετασχηματιστεί σε δυνατές αλληγορίες, όπως τις είχαμε διαπιστώσει στο εξαιρετικό προηγούμενο Το νησί πάνω στο ψάρι και άλλες ευφάνταστες ιστορίες, για να καταλήξουν στο Δωμάτιο με δόντια, ιστορίες μεγάλης μεταφορικής δύναμης και αφηγηματικού οίστρου. Από το πολύ μπεκετικό Λίκνισμα έως το καφκικό και υπαρξιακά τρομακτικό Οδοντοστοιχίες, τα διηγήματα της συγκεκριμένης συλλογής αποτυπώνουν συνολικά όχι μόνο το ασφυκτικό κλίμα της εποχής αλλά αναδιαμορφώνουν ένα δυστοπικό κλίμα, σύστοιχο με τα κοινωνικά δεδομένα και καταστάσεις.

Χαρακτηριστική είναι η περιγραφή της ασφυξίας, που χαρίζει και τον τίτλο στη συλλογή, από την ίδια τη συγγραφέα στην αρχή του βιβλίου: «Ο αυτοεγκλωβισμένος είναι ένας φυλακισμένος που ανακαλύπτει ότι η φυλακή γύρω του δεν έχει κάγκελα αλλά δόντια ενός στόματος –του στόματος της ζωής– κι αυτός συνεχίζει να τρέφεται με τα υπολείμματα από τις σάρκες των αναμνήσεων περασμένων που τώρα κρέμονται κουρελιασμένες στα παράθυρα, ξεφτισμένα κρόσσια από βιώματα και εμπειρίες που ηχηρά φωνάζουν ότι υπήρξαν, σκηνές μιας ζωής με καλές στιγμές, και στιγμές κακές, πολύ κακές, που κι αυτές εξατμίστηκαν μέσα στις αναθυμιάσεις τους». Το βιβλίο δεν βρέθηκε να κοσμεί τυχαία τις διαφορετικές λίστες λογοτεχνικών βραβείων, δίνοντας το στίγμα μιας στιβαρής γραφής, βγαλμένης από το πιο ακραία απτό παρελθόν και πιο αδυσώπητο μέλλον.

Ισμήνη Καρυωτάκη

Φυγόδικος δεν ήμουν
Εκδόσεις Ποταμός

Ισμήνη Καρυωτάκη, Φυγόδικος δεν ήμουν
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Ισμήνη Καρυωτάκη, Φυγόδικος δεν ήμουν, εκδ. Ποταμός

Όλο το ελληνικό σύμπαν χωνεύεται και σμιλεύεται με τρόπο μοναδικό μέσα από τις σελίδες της Ισμήνης Καρυωτάκη, η οποία συνδέει σε μια στιβαρή γραφή όχι μόνο τις υφιστάμενες προσωπικές και κοινωνικές αντιθέσεις αλλά ταυτόχρονα ξεδιπλώνει, καταφεύγοντας στη μυθοπλασία, τα βασικά συστατικά στοιχεία στα οποία διαρθρώνεται. Ο Εμφύλιος, που διαπερνά κάθε έκφραση της ελληνικής Ιστορίας, αποτυπώνεται με συμβολικό τρόπο στην κυρίαρχη ιδέα, στην οποία βασίζεται το μυθιστόρημα που έχει να κάνει με την καθαίρεση του αγάλματος της βασίλισσας Φρειδερίκης σε μια πόλη της Ηπείρου το 1962, τις ίδιες ακριβώς μέρες που στο σινεμά παίζεται η ταινία ο Κατήφορος. Αυτά τα δυο πεδία θα δώσουν την αφορμή ώστε να φανεί το χάσμα μεταξύ των δύο κόσμων που ορίζουν το ερωτευμένο ζευγάρι, τον Σπήλιο και την Εριφύλη ή, για την ακρίβεια, τον φυγά Σπήλιο και την καλοαναθρεμμένη, αν και σε ένα άκρως συντηρητικό περιβάλλον, Εριφύλη.

Κυρίαρχος και ο ρόλος της φύσης, όπως αυτός του ποταμού Αώου, που διαπερνά σαν κεντρική φλέβα τον ηπειρωτικό κόσμο και θα αποτελέσει κεντρικό σκηνικό των εξελίξεων που, ωστόσο, δεν αφορούν μόνο τα πρόσωπα. Άλλωστε, οι αντιθέσεις που διαπερνούν τις ανθρώπινες σχέσεις δεν εμφορούνται μόνο από κυρίαρχα πολιτικά ιδεολογήματα αλλά και από ανθρώπινα πάθη: ο ερωτισμός με τις πολλαπλές συνδηλώσεις, απαγορεύσεις και κανόνες που αφορούν τον τομέα της βιοηθικής τίθεται, ως εκ τούτου, επίσης στο μικροσκόπιο της συγγραφέως, η οποία μας χαρίζει ένα πολύπλευρο και ουσιαστικό μυθιστόρημα. Η πρόσφατη βράβευσή του με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας είναι απλώς η απόδειξη ότι είναι ένα από τα σημαντικότερα βιβλία της ελληνικής παραγωγής των τελευταίων χρόνων.

Μαίρη Κόντζογλου

Από ήλιο σε ήλιο - Ανέσπερος
Εκδόσεις Μεταίχμιο

Μαίρη Κόντζογλου, Από ήλιο σε ήλιο - Ανέσπερος Μεταίχμιο
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Μαίρη Κόντζογλου, Από ήλιο σε ήλιο - Ανέσπερος
εκδ. Μεταίχμιο

Είναι προφανές ότι η συγγραφέας έχει αγαπήσει βαθιά το νησί της Σερίφου, η οποία αποτελεί το επίκεντρο της διλογίας της (Από ήλιο σε ήλιο - Αποσπερίτης και Ανέσπερος) και μέρος όπου δημιουργήθηκαν αμέτρητοι μύθοι και προφορικές ιστορίες και προκλήθηκαν τραγικά γεγονότα όπως οι ματωμένοι αγώνες των μεταλλεργατών. Πρόκειται για τους εργάτες που δούλευαν στα ορυχεία του νησιού στις αρχές του 20ού αιώνα και οργάνωσαν τη μεγάλη, ιστορική απεργία του 1916 η οποία οδήγησε στην καθιέρωση καλύτερων συνθηκών εργασίας όχι μόνο για τους μεταλλεργάτες αλλά και συνολικότερα για τους εργάτες που μοχθούσαν σε τέτοιες επικίνδυνες συνθήκες.

Η απεργία οργανώθηκε από τον αγωνιστή Κωνσταντίνο Σπέρα που παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο βιβλίο και στους αγώνες βρήκε απέναντί του τα μέλη της οικογένειας Γκρόμαν, δηλαδή τους ιδιοκτήτες της Σπηλιαλέζα Α.Ε., γνωστής στην Ελλάδα από τη δραστηριότητά της στα μεταλλεία του Λαυρίου. Πρόκειται για πραγματικά πρόσωπα, όπως αληθινό είναι και το γεγονός ότι ο γιος του αδίστακτου επιχειρηματία φάνηκε να είναι ακόμα πιο σκληρός από τον πατέρα του – δεν δίστασε να οδηγήσει τους εργάτες στον θάνατο. Αλλά επειδή για τη συγγραφέα τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα έχουν ισάξια θέση στην αφήγηση με τους κυρίαρχους μύθους, φροντίζει να συνδέσει το ρεαλιστικό με το φανταστικό στοιχείο, τον μύθο με την πραγματικόκ

Αντιγόνη Ζόγκα

Παλμίτα
Εκδόσεις Ψυχογιός

ΠΑΛΜΊΤΑ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Αντιγόνη Ζόγκα, Παλμίτα, εκδ.Ψυχογιός

Ο έρωτας δεν διακρίνει ούτε φύλα ούτε σταθερές, ενίοτε είναι τυφλός ακόμα και απέναντι σε γεγονότα που τραυματίζουν την ψυχή και το σώμα. Αυτό τουλάχιστον φαίνεται να είναι το στοιχείο που ενώνει τις ιστορίες δύο γυναικών – η μια βγαλμένη από το μακρινό παρελθόν της Αργεντινής το 1974, λίγο πριν από το δικτατορικό πραξικόπημα, και η άλλη από την Αθήνα του 2018, δηλαδή δύο χρόνια προτού ενσκήψει στη ζωή μας ο κορωνοϊός. Όμως καμία ιστορική λαίλαπα δεν φαίνεται να μπορεί να συγκριθεί με αυτήν του έρωτα που είναι ικανός να ανατρέψει όχι μόνο τις ασφαλιστικές δικλείδες αλλά και να αλλάξει τη ζωή των ανθρώπων.

Ο πόνος, οι φόβοι, οι ανασφάλειες αλλά και το πάθος διατρέχουν τις σελίδες ενός βιβλίου γραμμένου με οξύτητα και χωρίς αναστολές, με ανατρεπτικές περιγραφές που ξεφεύγουν από τον οριοθετημένο λυρισμό και κυρίως ξεπερνούν τα όρια των δύο φύλων. Γιατί οι γυναίκες μπορούν να ερωτευθούν τους άνδρες αλλά και άλλες γυναίκες· ο έρωτας μπορεί να είναι κακοποιητικός, μπορεί να είναι και σωτήριος. Οι πολλαπλές του όψεις αποκαλύπτονται σε αυτό το βιβλίο από μια συγγραφέα που έχει ζήσει σε δύο πατρίδες, την Ελλάδα και την Αργεντινή.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΔΩΜΑΤΙΑ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΚΟΦΤΕΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΦΥΓΟΔΙΚΟΣ ΔΕΝ ΗΜΟΥΝ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΑΠΟ ΗΛΙΟ ΣΕ ΗΛΙΟ - ΑΝΕΣΠΕΡΟΣ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΠΑΛΜΙΤΑ» ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Νίκη Αναστασέα «Πολύ χιόνι μπροστά στο σπίτι»

Το πίσω ράφι / «Πολύ χιόνι μπροστά στο σπίτι»: Όταν η Νίκη Αναστασέα σάρωσε τις λογοτεχνικές διακρίσεις

Μια ζωή χωμένη στα βιβλία –ήταν από τους πρώτους υπαλλήλους της Πολιτείας και από εκεί συνταξιοδοτήθηκε–, η Νίκη Αναστασέα διεκδίκησε την ιδιότητα του συγγραφέα μετά τα 50 της. Στα 65 της, με το τέταρτο βιβλίο της, έδωσε φωνή στα μέλη μιας μικροαστικής οικογένειας με φυγόκεντρες τάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ν. Μούσχουρη- Φ. Απέργης: «Το όνομά μου είναι Νάνα»

Το πίσω ράφι / Νάνα Μούσχουρη: «Είμαι ικανή ν’ αγαπήσω, αλλά όχι να πέσω στα πόδια του ανθρώπου που αγαπώ»

Η βιογραφία «Το όνομά μου είναι Νάνα», ένα δυσεύρετο πια βιβλίο του 2007, προέκυψε από την απόφασή της Μούσχουρη ν’ αφηγηθεί τη ζωή της στον Φώτη Απέργη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ